Case
Online campagne Leraar van Buiten
'Ik zeg JA tegen het onderwijs'
Maak de switch
naar het onderwijs!
Schoolbesturen en gemeenten in de regio’s Den Haag, Rijnmond en het Groene Hart werken samen in de werving van nieuwe ‘zij-instromers’ voor het voortgezet onderwijs en het mbo. Deze samenwerking komt tot uiting in het programma ‘Leraar van Buiten’.
Leraar van Buiten verzorgt informatie- en oriëntatieactiviteiten, voor mensen die een carrièreswitch overwegen naar een baan als docent in het voortgezet onderwijs of mbo. Daarnaast ondersteunt Leraar van Buiten bij de matching tussen kandidaat en school(bestuur) en zorgen ze voor een goede start voor de klas d.m.v. begeleiding en cursussen.
Uitdaging
Om kandidaten te werven en enthousiast te maken voor een carrièreswitch naar het onderwijs hebben wij in samenwerking met LOU Communicatie een videocampagne opgezet met de titel; ‘Ik zeg JA tegen het onderwijs’
Resultaten
- Groot bereik binnen de doelgroep
- Een constante flow van aanmeldingen
Concept
Voor deze campagne stappen we af van de standaard ‘een dag in het leven van’ portretten. We zochten iets opvallends en activerends dat onze doelgroep niet alleen zou aanspreken, maar ook over de streep zou trekken. Tegelijkertijd wilden we inspelen op de herkenbare onzekerheden rondom een carrièreswitch. Zo kwamen we op het centrale thema:
‘Dit is de reden dat ik JAAAA heb gezegd tegen het onderwijs!’
Qua beeld hebben we gekozen voor eenvoud: een backdrop in de huisstijlkleuren en een subtiele animatie. Dit houdt de focus volledig op het verhaal en het gevoel dat de spreker overbrengt.
De opvallende en activerende social content draait om de positieve motivatie voor de overstap naar het onderwijs. Korte, krachtige redenen waarin je het enthousiasme van de sprekers echt voelt.
Voor de verdiepende laag hebben we een compilatievideo gemaakt waarin alle sprekers uitgebreider ingaan op hun keuze voor een carrièreswitch naar het onderwijs. Deze video biedt herkenning voor de doelgroep: deze mensen gingen je voor en zeiden “ja” tegen het onderwijs, ondanks dat het spannend was. Maar waarom? Dat vertellen ze je.
Verspreiding
De campagne bestond uit korte social video’s die werden gedeeld op LinkedIn en META, gericht op het bereiken van de doelgroep. Vanuit deze platforms leidden we de kijkers door naar de website van Leraar van Buiten. Daar konden zij de langere compilatievideo bekijken met de verdiepende boodschap, waarna ze zich direct konden aanmelden
Credits
Camera – Wesley Mulder
Inhoudelijke edit – Renske Steenbrink
Edit + Grading – Wesley Mulder
Productie – Renske Steenbrink
Concept – Renske Steenbrink
Online Campagnevoering – Jesse Joor